Saturday, September 8, 2018

Gottlieb Mittelberger: Reise nach Pennsylvanien/Journey to Pennsylvania



Jonathan told me that he is reading an interesting account in his Pennsylvania History class.  It was written by the German Gottlieb Mittelberger and is called "Journey to Pennsylvania."  Mittelberger was a Lutheran pastor and was not impressed by what he saw in rural Pennsylvania.  He warned other Germans not to go there and also to other American areas.  The class is reading this in English, but Jonathan found a German copy of the book (in the old Fraktur script) and is reading it in the original.  I told him that I was very impressed by that!  😊 

Jonathan hat mir erzählt, daß er einen interessanten Bericht von Gottlieb Mittelberger in seinem Seminar über die Geschichte von Pennsylvania liest.  Mittelberger war u.a. evangelischer Pfarrer und hat in seiner Schrift Reise nach Pennsylvanien vor der Auswanderung nach Amerika gewarnt, weil die Zustände dort unerträglich wären.  Im Seminar wird dieses Buch natürlich auf Englisch gelesen, aber mein Sohn hat sich eine deutsche Ausgabe besorgt und liest sie auf Deutsch, sogar in Fraktur.  Ich habe ihm gesagt, daß ich sehr beeindruckt sei!  😊



4 comments:

  1. Replies
    1. Ausbeutung der Arbeiter, schreckliche Zustände auf den Schiffen nach Amerika, keine Sitten und schlechte Moral, atheistische Einstellungen, Krankheit und Tod. Er muß wirklich sehr enttäuscht von Amerika gewesen sein. Ganz anders, als was man sonst so vom "gelobtem Land" liest.

      Delete
  2. Yes, good for Jonathan! How exciting to find the German version of the book. I'm assuming he found it in the school library? I always love browsing library bookshelves and searching for a particular book . .

    ReplyDelete
    Replies
    1. It just made me so happy to see that even when he is gone that he is putting his training at home to good use. He wants to incorporate this book into a paper he has to write. He found it in the library (maybe through inter-library loan).

      Delete

Welcome and leave a comment, if you like. I look forward to reading your lines.

Willkommen auf meinem Blog. Über einen Kommentar würde ich mich sehr freuen.