Wednesday, September 22, 2010

Goldenrod Continued/Goldraute -- Fortsetzung

Today we strained our goldenrod "soup" and added alum (1 tbsp. per gallon of water).  We stirred it with a wooden spoon and a beautiful yellow color appeared.  Then we heated our dye to near boiling and added our cotton material.  We let it simmer for an hour.  After the dye had cooled a little bit, we took the material out, rinsed it under cold water, and hung it up to dry.  It looks beautiful indeed. 
















This last day of summer brought lots of rain, but still warm temperatures.  We didn't spend lots of time outside because of the rain, just Jonathan ventured out to the nursing home to assist Father at Mass.  

The Cloud BookMiriam drew a picture about the water cycle.  We also learned about clouds by using Tomie de Paola's Cloud Book.  After the book, Miriam pasted cotton balls in the shape of the three main cloud varieties into her main lesson book.  We've been using Roberto Trostli's Nature Stories for some of our rain/cloud observations. 






Charlotte and I studied seeds today.  We've found a useful book at the library with beautiful drawings, called From Flower to Fruit.  She's finished her picture of the apple blossom that becomes an apple. 




Jonathan finished his picture about Romulus and Remus.  He also wrote a first person narrative about a Roman soldier fighting against the Sabine men.  Today he copied Latin sayings. 





Home Comforts: The Art and Science of Keeping HouseWhile doing the laundry, he was studying the care labels of the garments he was collecting.  He had many questions about them and so I got out my favorite household book, Home Comforts.  Jonathan was greatly interested in the care label chart and read through it. 



The New Saint Joseph Baltimore Catechism (No. 2)While doing dishes, I quizzed him on the New St. Joseph's Baltimore Catechism.  He did quite well.  He's also making drawings for a bird of prey he wants to sew out of felt, his next handwork project.  Here is a picture of his finished potholder. 





THE MAN WHO DIDN'T WASH HIS DISHES by Phyllis Krasilovsky illustrated by Barbara CooneySir Cumference and the Sword in the Cone: A Math AdventureOur picture book for the day was Sir Cumference and the Sword in the Cone: A Math Adventure.  Although it was more for the older children, Veronika kept going back to the book after we had finished it.  She thought it was very interesting.  She also enjoyed her book of the day, called The Man Who Didn't Wash His Dishes.




Heute haben wir aus unserer Goldrautensuppe die Goldraute entfernt und drei Eßlöffel Alaun hinzugegeben.  Die Farbe wurde dadurch sofort ein goldenes Gelb, welches wir dann erhitzten.  Nach der Zugabe unseres Baumwollstoffes mußte das Ganze nochmals eine Stunde köcheln.  Wir ließen es abkühlen und dann wurde das Tuch unter fließend kaltem Wasser ausgespült.  Jetzt hängt es zum Trocknen im Bad und sieht wunderschön herbstlich aus. 

Der letzte Sommertag war hier sehr regnerisch und deswegen waren wir auch nicht wirklich draußen.  Nur Jonathan hat einen Ausflug zum Altersheim gemacht, um bei der Messe auszuhelfen.  Miriam hat heute ein Bild des Wassserkreislaufs gemalt.  Wir haben uns auch mit verschiedenen Wolken anhand von Tomie de Paolas Buch The Cloud Book beschäftigt.  Diese hat sie dann mit Watte in ihr Heft geklebt.  Insgesamt haben uns in letzter Zeit besonders die Naturgeschichten von Roberto Trostli begleitet.

Charlottes Bild von der Apfelblüte zum Apfel ist auch fertig.  Heute haben wir über verschiedene Samen etwas nachgelesen.  Dazu haben wir ein schönes Buch in der Bibliothek gefunden:  From Flower to Fruit.  

Jonathan hat sein Bild von Romulus und Remus fertig bekommen.  Er hat auch einen Aufsatz in der ersten Person geschrieben, die den Kampf der Römer und Sabiner beschreibt.  Heute hat er lateinische Sprüche in sein Heft geschrieben.  Beim Wäschewaschen haben ihn die Schildchen in den Kleidungsstücken besonders interessiert.  Also habe ich mein dickes Haushaltsbuch Home Comforts: The Art and Science of Keeping House herausgeholt und Jonathan hat eine Tabelle dazu genaustens studiert.  Während des Abwaschs habe ich ihm seinen Katechismus abgefragt.  Er konnte sein Kapitel ziemlich gut.  Im Moment macht er Zeichnungen für einen Raubvogel, den er aus Filz nähen möchte, nachdem sein Topflappen ja fertig ist.  

Unser Bilderbuch des Tages führte uns heute in das Reich der Mathematik: Sir Cumference and the Sword in the Cone: A Math Adventure.  Obwohl dieses Buch eigentlich für ältere Kinder ist, hat es besonders Veronika interessiert.  Sie mochte aber auch ihr Bilderbuch des Tages: The Man Who Didn't Wash His Dishes.

Free Signature Generator

No comments:

Post a Comment

Welcome and leave a comment, if you like. I look forward to reading your lines.

Willkommen auf meinem Blog. Über einen Kommentar würde ich mich sehr freuen.