Tuesday, October 5, 2010

Peacock/Pfau

Miriam and I read the fable of "The Peacock and the Crane."  After talking about cranes and peacocks -- Miriam has seen both in real life -- she made a watercolor painting of the peacock. 







Charlotte has been watching her mold grow.  Of course, the bread pieces in the dark closet have grown more mold, but even the ones on our windowsill show some signs of mold by now.  Today she ventured out in pouring rain -- parts of our county had a flood warning -- to find a rock with lichen.  She then drew a picture of the rock with the lichen.  She had written a description of lichens already last week. 










Jonathan studied the early form of government in the Roman republic and also the Law of the Twelve Tables.   

Stuck on FrenchIn the afternoon we worked on French with The Learnables.  Jonathan is already doing Level 3, Miriam is doing Level 1, and Charlotte is using the Grammar Enhancement.  Jonathan and Charlotte are also using So You Really Want to Learn French Book 1. Today Charlotte had to look up some French cities in an atlas and match them with a map of France.  We always start each French lesson with a song.  Right now we're listening to Les plus belles chansons des petits lascars : de 3 à 6 ans (1 livre + 1 CD audio).  We also get out a sticky note from Stuck on French and learn a new word in French before sticking it somewhere in the house. 




Miriam und ich haben heute die Fabel "Der Pfau und der Kranich" gelesen.  Nachdem wir über beide Tiere ein wenig geredet hatten, Miriam hat beide schon erlebt, hat sie einen Pfau mit Wassermalfarbe gemalt. 

Charlotte beobachtet weiterhin ihren Schimmel.  Natürlich sind die Brotstücke im dunklen Wandschrank schneller geschimmelt als die auf der Fensterbank, aber alle Stücke zeigen jetzt Schimmel.  Heute ist sie im strömenden Regen (einige Teile in unserem Landkreis hatten heute Hochwasserwarnung) nach draußen auf die Suche nach Flechten gegangen.  Wir haben schon letzte Woche mit den Flechten begonnen und auch schon einen kleinen Bericht darüber geschrieben.  Heute hat sie nun einen großen Stein nach drinnen gebracht und ihn in ihr Heft gezeichnet. 

Jonathan hat sich mit der frühen Form der Regierung der römischen Republik und auch mit dem Zwölftafelgesetz in Rom beschäftigt.  Wir werden damit in den nächsten Tagen weitermachen.

Nachmittags haben wir Französisch und Latein gemacht.  Alle drei großen Kinder benutzten The Learnables für Französisch, jeder arbeitet mit einer anderen Stufe.  Jonathan und Charlotte benutzen auch noch So You Really Want to Learn French Book 1.  In diesem Buch mußte Charlotte heute in einem Atlas französische Städte nachschauen und sie auf einer Karte in ihrem Buch eintragen.  Zu Beginn jeder Französischlektion hören wir immer ein französisches Lied.  Heute war Les plus belles chansons des petits lascars : de 3 à 6 ans (1 livre + 1 CD audio) dran.  Dieses Schuljahr benutzen wir auch selbstklebende Vokabelwörter von Berlitz (Stuck on French).  Wir lernen ein neues Wort und kleben es dann zu dem richtigen Gegenstand im Haus.  Das macht sogar Veronika Spaß.



Free Signature Generator

6 comments:

  1. We love to water color as well. If you don't mind, what type of paint is that? It looks as if it goes a long way. Thanks in advance. :)

    ReplyDelete
  2. I'm glad to hear you had good luck with the mold growing! Gabi (age 20) still remembers our several-weeks attempt to get mold to grow on bread, and it just would not grow. She resorted to spitting on it at one point, LOL. Seems we grow mold all the time without meaning to, but when you want to watch it grow the mold doesn't cooperate. :-)

    I hope you're starting to feel better. I was ill for the first two weeks of school, and wasn't quite able to shake it for nearly the whole month of September. Perhaps it's going around.

    What a beautiful peacock watercolor! Well done, Miriam!

    ReplyDelete
  3. Alexandra, we use the Stockmar brand. It is a concentrate and you dilute it with water. For the lower grades I only buy the three colors yellow, red, and blue (they are called "Farbkreisfarben").

    ReplyDelete
  4. Lauri, I really had to laugh at your mold attempt. Ours is growing very well. Maybe it's too dirty around here :-).

    I'm doing better, just coughing a lot, thank you for your good wishes.

    I saw your Michaelmas pictures: so nice! Thanks for posting, almost like a blog.

    I'll pass your nice comment about the peacock on to Miriam. Thank you so much.

    ReplyDelete
  5. Thank you...off to Google it. :)

    Purely by accident I found this German language activity/drawing for Kindergarten. It's on pages 50 and 51. It's not surprising though, Friedrich Froebel created Kindergarten, but I usually don't see teacher's aids in the German language. It makes a really nice print-out.

    http://tinyurl.com/2du3h97

    ReplyDelete
  6. Thank you so much, Alexandra, those two pages are beautiful.

    ReplyDelete

Welcome and leave a comment, if you like. I look forward to reading your lines.

Willkommen auf meinem Blog. Über einen Kommentar würde ich mich sehr freuen.